We deelden eerder al twee van de zeven principes van Cialdini met je, Wederkerigheid én Commitment Consistancy. In dit nieuwe artikel gaan we in op een ander principe: Sociale Bewijskracht (social proof)
We deelden eerder al twee van de zeven principes van Cialdini met je, Wederkerigheid én Commitment Consistancy. In dit nieuwe artikel gaan we in op een ander principe: Sociale Bewijskracht (social proof)
Bij het principe van sociale bewijskracht wordt uitgegaan van het feit dat mensen hun beslissing binnen een bepaalde situatie vaak laten beïnvloeden door te kijken naar hetgeen andere mensen denken of doen in een soortgelijke situatie. Uit onderzoek is gebleken dat zowel kinderen als volwassenen gebruik maken van imitatie bij uiteenlopende activiteiten zoals inkopen doen, iets geven aan welzijnsinstellingen maar ook bij het genezen van fobieën. Dit principe kan dan ook uitstekend gebruikt worden om een ander aan een verzoek te laten voldoen door hem of haar erop te wijzen dat veel andere individuen (hoe meer, hoe beter) er ook aan hebben voldaan. Sociale bewijskracht oefent onder twee voorwaarden de meeste invloed uit, dat zijn: onzekerheid en gelijksoortigheid.
Een goed voorbeeld is het succes van de roman Fifty Shades of Grey, in het Nederlands Vijftig Tinten Grijs. Geen bijzonder goed boek en de verfilming was evenmin van hoogstaande kwaliteit. Toch kochten vrouwen massaal het boek en iedereen bezocht de film nadat alle boeken waren verschenen. Waarom? Het was een hype. Iedereen deed het. Sociale bewijskracht is binnen een hype altijd sterk aanwezig en zorgt voor een sneeuwbaleffect. Hoe meer mensen het kopen, des te meer reden voor potentiële klanten om het boek ook aan te schaffen. Als zoveel mensen het boek kopen moet het wel goed zijn. Toch?
Hoe zet je dit gegeven om in iets bruikbaars voor jouw fitnesswebsite? Dat kan al heel simpel: voeg functies toe die inspelen op het gedrag van andere gebruikers, bijvoorbeeld de functie ‘Meest genomen abonnement’. In dit geval kun je bij een bepaald abonnement andere abonnementen laten zien die zijn bekeken of gekozen door andere bezoekers. Ook kun je aan teksten bijvoorbeeld een proefweek toevoegen; ‘De Gratis Proefweek werd al meer dan 700 keer aangevraagd!’ Hiermee speel je in op de neiging van de gebruiker om zijn gedrag af te stemmen op wat andere mensen doen of hebben gedaan.
Wil je liever inhoudelijk gebruik maken van sociale bewijskracht? Dan kun je gebruik maken van review- en ratingsystemen (Google Reviews, Best in Test, Klanten Vertellen, Facebook Reviews, etc.) Deze koppelingen zijn ook waardevol om op je website te plaatsen. Ze vatten namelijk het beeld samen dat bezoekers hebben van jouw club. Dit beeld is belangrijk voor nieuwe bezoekers (lees: potentiële leden) op je website. Daarnaast zijn reviews ook erg handig voor jezelf. Je krijgt hierdoor een goed beeld van wat mensen van jouw fitnessclub vinden. Verder houdt Google ook van websites die voorzien zijn van veel reviews. Een win-winsituatie, want deze informatie kun je gebruiken om je website en/of dienstverlening te verbeteren.
Meer weten? Neem vrijblijvend eens contact met ons op om te sparren over jouw mogelijkheden op Social Media!