Zoeken

Het zesde principe van Cialdini: Schaarste

Je kent het wel: tijdens het rondneuzen naar een hotel op Booking.com stuit je op een mooie kamer voor een leuke prijs. Je moet het eigenlijk nog even overleggen met je partner. Een pop-up verschijnt: er is nog 1 kamer beschikbaar. Je boekt voor de zekerheid maar snel de kamer. Straks is iemand je voor, en dát willen we niet toch?

HOE MINDER, HOE BETER

Wij kunnen moeilijk weerstand bieden als iets nog maar in beperkte oplage beschikbaar is. Dat zit in onze natuur. Als ergens minder van is, dan is het vast en zeker de moeite waard. Verkrijgbaarheid wordt vaak gebruik als maatstaf voor kwaliteit. Ook beperkt schaarste onze keuzevrijheid, en dat wordt door ons als vervelend ervaren. Hierdoor geven we sneller toe aan het kopen van een product waar we normaal eerst beter over na zouden denken.

Een goed voorbeeld hiervan is een truc die menig makelaar gebruikt in zijn carrière. Een Open Huis. Er zijn meerdere geïnteresseerden in hetzelfde huis. Hierdoor wordt er schaarste gecreëerd. Ze zijn er immers allemaal, op dezelfde dag, voor hetzelfde huis. Het wordt voor elke geïnteresseerde moeilijker om te onderhandelen, ze zijn namelijk niet de enige.

ZOLANG DE VOORRAAD STREKT

Hoe kun je dit krachtige principe nou toepassen op jouw website? Heb je een aanbieding op één van je fitness-abonnement of heb je een Gratis Proefweek actie lopen? Benadruk dan wanneer de actie afloopt, of hoe ‘voorradig’ je nog bent. Met kreten zoals ‘op=op!’ of ‘Deze week nog 6 Proefweken beschikbaar!’ laat je duidelijk aan potentiële leden zien dat de deal die ze voorgeschoteld krijgen voor een beperkte tijd geldt. Hierdoor trigger je het schaarste-principe bij je klanten, waardoor zij sneller de keuze zullen maken om zich aan te melden. Dat de aanbieding niet voor eeuwig duurt, kan ook benadrukt worden door een ‘countdown’ te laten zien op je website of actiepagina. Hiermee wordt duidelijk aangegeven dat er maar beperkt de tijd is om van de actie te profiteren, wat voor het potentiële lid meer reden geeft zich aan te melden.

Wil je meer weten over hoe Fitness Media dit principe kan toepassen in jouw ledenwerfcampagne of online marketing? Neem dan contact met ons op!